ROME HILLS | Bergmann-Yellerwood-Schindler

Install Adobe Flash Player

smellägood Bergmann-Yellerwood-Schindler
  * with Yellerwood  
1 where is where 2:43
2 blinksquint 4:05
3 creak-knom 1:25
4 dim minuendoyelp 3:22
5 there is no panic room where light and shadow could * 2:29
6 grotta grotesko odu 3:09
7 piazzazappa 3:19
8 smellägood * 2:00
9 candle fright 2:41
10 escursionisti trottoiritum 2:24
11 final palestine blues 5:36
12 hearth to play (ded. AH23) 4:40
13 cathy's bardobath aria * 4:25
CD total 43:30

1 CD ROME HILLS | €16.95,- GE | € 18.95,- outside Germany |  via PayPal | incl. packing & shipping

 

...ROME HILLS, in case of tonal emergency

... Die Geschichte dieser Musik ist zum großen Teil noch unbekannt. Rom 2012. Im Februar während eines kurzen Aufenthalts, über die Plätze der Stadt wehend, schon angenehm warm, entfernt den Szenarien im Norden, irgendwie angekommen in einer vorläufigen Brutstätte des Seins, dort wo Passolini seine Menetekel in den Äther schrieb. Die Cafes in denen dieser gerann konnten ihre Ruhe nur knapp verbergen und jene Orte an denen Erinnerung zelebriert wird sind so alt, dass jüngstes Vergessen kaum auffällt. Geschichte verschwindet gerade um die Ecke.

Einer der sich „dagegen“ aufmachte war der atypische Römer Massimo, den ich vor der inzwischen gänzlich geklitterten Fiaschetteria, einstiger Sammelpunkt jener römischen Künstler traf, der mir zum aktuellen italienischen „update“ verhalf. Später im Zug, als mir, wie die Tage vorher schon ein soul von AH23 leise ins Ohr fächelte (ich hatte seine brennenden Finger und M’s Portrait eines Artisten im Tiber versenkt), springt mein googeln auf ein Video, dass ich nicht suchte. John Cage und Cathy Berberian, die jene mysteriöse Arie in Rom aufführte, brachten es fertig dass mich jene Stimme, deren link ich verlor, wieder einholte. Etwas wie „gelb“ und „Holz“, hab ich später erfahren,... „Yellerwood“. Ein Klang aus den römischen Bergen, der sich „berberianhaft“ anhört?! Schließlich die Frage an jene Unbekannte via Herrn Ricci, ob sie nicht dem „Torso“ vorliegender Aufnahmen vom Oktober 2011 mit Udo Schindler  dem umtriebigen Multireedman eine weitere Note verleihen wolle; denn etwas fehlte.....

Die Klänge pendelten folglich von Netz zu Netz und mit einem poem noch garniert wurde daraus eine andere Welt die zu einer eigentümlich feinen Stimmung erblühte. Etwas von Berberian irgendwelchen Naturwesen und Schönheit. ...Alles was sich kennt ist Klang.... Kein Grund zum Absturz..... HB

EN

ROME ... HILLS, in case of emergency tonal

The story behind this music is for the most part unknown.  Rome 2012.  During a brief stay in February - wandering from place to place in the city,  pleasantly warm,  every day life in the North now vanishing,  somehow a newcomer in this interim spawning ground of being, here where Passolini hinted his portent in the ether.  The cafes in which the ether coagulates,  barely concealing their peace and tranquility, and each place where memories are celebrated are so old that forgetting now is hardly noticeable.  History disappears just around the corner. 

One who fights "against" this forgetfulness , is an atypical Roman, Massimo, whom I met in front of the now entirely contrived Fiaschetteria, once  the hangout and meeting place of Roman artists, who gave me an update of the happenings in the Italian scene.  Later in the train while the sounds of AH23 fluttered gently through my mind  (I imagined his burning finger and M.’s portrait sunk into the Tiber),  a video popped up, totally unexpected,  on my google site. John Cage and Cathy Berberian, who performed this mysterious aria in Rome, sang a piece whose  link I was able to pull up on my computer - something about "yellow" and "wood" that I later discovered was "Yellerwood."   A voice from the Roman Hills sounded so like Berberian.  Then the request on this unknown woman, via Mr. Ricci, if she might be interested in contributing her wonderful voice to recordings done in October 2011 with  Udo, a bustling multi-reed man.  Something however was missing.

Her voice shuttled back and forth, a poem added for garnishment, out of which a new and peculiar world blossomed into a fine mood.   Something from Berberian,  the utter essence of nature and beauty.   Everything that knows itself is sound…  No reason to crash...

HB
translation Jeffrey van Davis


 

review Rigobert Dittmann | bad alchemy  

ROME HILLS
Hubert Bergmann, piano | Yellerwood, voice | Udo Schindler, reeds

EN
BERGMANN - YELLERWOOD - SCHINDLER Rome Hills (Mudoks, mr 1181-015): How to describe the duets of Hubert Bergmann and Udo Schíndler? As amazing diminuendos and crescendos in yellow? As capriccios run through by gnomes so swift that you miss them if you blink? But in 'Escursionisti Trottoiritum'they whizz and pitter-patter around right in front of your nose. Schindler there has already switched from squaking saxophone to a constrained cornet, that he also blows, as if nearly strangled, in 'Final Palestine Blues', that, even more gloomy as the eery and shrill 'Candle Fright', transfers you into Piranesian carceri. In 'Hearth To Play (Ded. to A23H)' Bergmann alone virtuously pulls all the stops of a striking piano treatise, that he has dedicated to Seoul brother Alfred Harth, unrolling with convulsive-constructivist paradoxes, that old Mannerist Ariadne’s threads guide through the mazes and hallways of Postmodernity. Already behind the punning surface of 'Creak-Knom', 'Dim Minuendoyelp', 'Grotta Grotesko Odo', and 'Piazzazappa'that thinking-out-of- the-box and combining of light and shadow is will-o'-the-wisping about, that Gustav Réne Hocke has praised as ‘Concettismo’. Which takes us nearly to Rome, or nearly to Joyce, but definitely to Yellerwood. Massimo Ricci’s companion bestows three of the pieces with an especially capricious spice. By presenting Bergmann’s poem 'Wo Licht und Schatten sich balgen' as sprechgesang à la „Pierrot Lunaire“. And by kekkering, cooing, and caroling 'Smellägood' and 'Cathy's Bardobath Aria', as if she had John Cage’s 'Aria (Fontana Mix)' or even Cathy Barberian’s 'Stripsody' in her ear, as a looney-tuney kick. Bergmann accompanies that by rumbling in the piano’s stomach, Schindler is puffing and vocalizing around the mouthpiece… Oomoo Poost ya the burning bush a=20=20 comedy, the cowed ..... gru glan knytjæ blikm køya blikmadnkhl luxg ukadnkita knytjobjik blø dnl ..... by Rigobert Dittmann


BERGMANN - YELLERWOOD - SCHINDLER Rome Hills (Mudoks, mr 1181-015): Wie soll ich die Duette von Hubert Bergmann und Udo Schíndler beschreiben? Als stupende Diminuendos und Crescendos in Gelb? Als Capriccios, durch die Gnome wuseln, so flink, dass man sie bei einem Wimpernschlag verpasst? Bei 'Escursionisti Trottoiritum' flitzen und trappeln sie einem aber direkt vor der Nase umeinander. Da hat Schindler schon vom quäkenden Saxophon zum gepressten Kornett gewechselt, in das er auch, wie halb erstickt, bei 'Final Palestine Blues' stößt, das, düsterer noch als das gespenstische und schrille 'Candle Fright', einen in Piranesische Carceri versetzt. Bei 'Hearth To Play (Ded. to A23H)' zieht Bergmann allein die virtuosen Register eines markanten Pianotraktats, das er Seoul-Brother Alfred Harth gewidmet hat und dabei mit konvulsisch-konstruktivistischen Paradoxien darlegt, dass durch die Labyrinthe und Korridore der Postmoderne alte manieristische Ariadnefäden führen. Schon hinter der wortspielerischen Oberfläche von 'Creak-Knom', 'Dim Minuendoyelp', 'Grotta Grotesko Odo' und 'Piazzazappa' irrlichtert jenes Um-die-Ecke-Denken und Kombinieren von Licht und Schatten, das G. R. Hocke als 'Concettismo' gefeiert hat. Womit wir fast schon in Rom wären, oder fast schon bei Joyce, definitiv aber bei Yellerwood. Die Lebensgefährtin von Massimo Ricci gibt drei der Stücke noch eine besonders kapriziöse Würze. Indem sie Bergmanns Gedicht 'Wo Licht und Schatten sich balgen' als pierrot-lunairen Sprechgesang darbietet. Und wenn sie 'Smellägood' und 'Cathy's Bardobath Aria' so kess keckert, kirrt und jubiliert, als hätte sie dabei John Cages 'Aria (Fontana Mix)' oder sogar Cathy Barberians 'Stripsody' als looney-tunesken Kick im Ohr. Bergmann rumort dazu im Klavierbauch, Schindler schmaucht und vokalisiert am Mundstück... Oomoo Poost ya the burning bush a=20=20 comedy, the cowed ..... gru glan knytjæ blikm køya blikmadnkhl luxg ukadnkita knytjobjik blø dnl ..... [Ba 77 rbd]

review Massimo Ricci | touchingextremes  

ROME HILLS
Hubert Bergmann, piano | Yellerwood, voice | Udo Schindler, reeds

EN
Hubert Bergmann: piano; Yellerwood: voice; Udo Schindler: reeds, cornet


This project originates from a pleasurable Roman afternoon spent by yours truly with Hubert Bergmann, who – having known that this writer’s spouse is, in essence, an atypical songwriting specimen – thought that some experimentation using her vocalism would have constituted an intriguing attempt to do something singular. Files of Bergmann’s duets with Udo Schindler were emailed, and in a matter of several months Yellerwood recorded and “assembled” a number of parts, adapting them to three of the thirteen chapters. The result is Rome Hills, a set of on-the-edge yet totally comprehensible acoustic pictures that manage to sound deluxe and/or crazy depending on the moment.

The technical endowments involved are conspicuous, making for gratifying listening even by just considering the merely aesthetic values. But there are unquestionable depths to be probed all over the program. Bergmann and Schindler enrich their dialogue with fluent savoir-faire in “Blinksquint”, a track that sounds bluesier than the actual blues present in the disc (“Final Palestine Blues”, which sees the cornet as a somewhat drunken protagonist). “Dim Minuendoyalp” juxtaposes warrior-like discordant propulsion with aleatory trajectories replete with primeval cries and cultivated sentences. “Piazzazappa” doesn’t recall anything near the namesake Frank as far as I can hear, showing that high speed and clever finickiness can coexist; a coherent obstinacy imbued with a modicum of semi-sociability. “Candle Fright” is out-and-out glorious, Bergmann’s reserved chords creating the grounds for Schindler’s clarinet to wail quietly, surgical precision defining this great execution. The pianist also dedicates a series of Cecil Taylor-esque flurries to Alfred 23 Harth in “Hearth To Play”.

Yellerwood – who idolizes Meredith Monk, feels a spiritual kinship with Amanda Parsons (of Northettes renown) and goes to sleep with Laura Nyro in the iPod – lends gleaming sinewy pitches to a Bergmann poem in “There Is No Panic Room Where Light And Shadows Could”, jumping ranges with flexible authoritativeness to situate the piece inside early 20th century territories. “Smellägood” – a restfully eerie, quasi-lowercase episode – finds her testing the comrades’ silent wisdom via sharp lilliputian vocalizations mutating into elliptical clusters. In the album’s finale “Cathy’s Bardobath Aria” (note: the girl had never heard Mrs. Berberian’s work before, believe it or not) an underworld of sarcastic elves pushes a growingly complicated entanglement of screechy reeds, immoderate pianism and extremist tittle-tattle to ultimate choral pandemonium, an impertinent tuneful signature utilized as wrap-up amidst the stunned “oohs” of those curious creatures. There seems to be no genre restriction to respect when open-minded artists decide to produce stimuli for everybody’s ears, and they really mean it.
 

PRODUCTION NOTICE
CD title: ROME HILLS
personnel: Hubert Bergmann, piano | Yellerwood, voice | Udo Schindler, reeds, cornet
upc-barcode:      4038085011181
label: mudoks records
catalogue ID 015-1181
format: CD
condition: new
release date: 2013-05-15
country: germany
packaging: digipack – 4 side booklet bonded
recorded at: mudoks studio Überlingen Germany, 2011-09-22 | & misc. 2012 by Yellerwood in the hills of rome
artwork: Yellerwood drawing
distribution: mudoks records, currently
p+c mudoks records | Werkstatt für improvisierte und neue Musik
  all compositions by the musicians


















 

© mudoks record | impressum | contact
Grafische und technische Realisierung SQEEN