REMINISZENZEN-Hubert Bergmann piano solo

Install Adobe Flash Player

where is I.S. Bergmann
tracks    
1 vor - zeit 3:45
2 scarlattis dream 8:29
3 hippolitis 3:15
4 erics drunken dog 5:50
5 where is I.S. 5:11
6 sackenhack 4:05
7 blue in green             8:38
8 irregular regularity 6:52
9 bley 4:59
10 codex 5:24
11 ode an 5:21
12 giant sweps 6:28
13 for paul 6:38
total   74:55

1 CD REMINISZENZEN | €50,-  incl. packing & shipping
PRODUCTION NOTICE
CD title: REMINISZENZEN
personnel: Hubert Bergmann, piano 
upc-barcode:      4038085101295
label: mudoks records (former zparxge records)
catalogue ID   13136
format: CD
condition: new
release date: 2010-02-25
country: germany
packaging: Digi Pack 2 pannel with text german, english, french
recorded by: K. Schröder at Schwör Saal Ravensburg 1999-10-03  Germany | mastered by G. Monari, Massa Finalese Italy
artwork: Etyen Wery | Photo: J.P. Bauduin, Susanne Wehr
pricing: terms for dealers are negotiable
distribution: mudoks records
p+c mudoks records | Werkstatt für improvisierte und neue Musik
  all compositions by the musician




















 

REVIEWS | full reviews klick here  

REMINISZENZEN 
Hubert Bergmann, piano

HUBERT BERGMANN – Reminiszenzen

Hubert Bergmann is still too little known in regard to his improvisational lucidity and conscientious tackling of past issues of jazz pianism. Reminiszenzen, released in 2010, lasts 75 minutes; usually I consider this duration excessive (with the exclusion of minimalism and trance), yet the fruits of Bergmann’s imagination are equally juicy and delicate. His handling of the keyboard gives the idea of a gratifying multiplicity of meanings, fortunately lacking the insufferable sense of excitement-deflating sanctity typical of myths who extract a hundred of Euros from a viewer’s pocket in order for them to watch their presumed eroticism on the instrument (do I need to name mames? Yes, he’s the one I’m referring to). Even a pessimistic analyst like yours truly can’t help but rejoice when the ears are filled with music whose picturesque aspects are discarded in favour of a series of veritable soul-opening sessions. The dedications and influences are diverse – Satie to Scarlatti, Monk to Davis – and there’s space for each of them in the articulated propositions that the German presents to the listener. These itineraries are also informed by from-the-inside delicacies and well-mannered explanations interspersed with abrupt increases in the number of notes played and unpredictable dynamic variations: as a problem materializes, a solution is instantly found. This is how an erudite musician manages to throw intellectual cloaks away, appearing as a human aerial through which sounds from different eras resonate and propagate. 

Oct 7 2011

Posted by Massimo Ricci | touchingextremes
about Massimo Ricc


 

 



HUBERT BERGMANN – Reminiszenzen
 
Hubert Bergmanns improvisatorische Klarheit und sein bewusstes Anklingenlassen vergangener Themen am Jazzpiano sind noch immer zu wenig bekannt. Das Album Reminiszenzen, das 2010 erschienen ist, dauert 75 Minuten, was ich für gewöhnlich für eine übertriebene Länge halte (außer vielleicht bei Minimalismus oder Trance), aber die Früchte seiner Fantasie sind dennoch gehaltvoll und zart. Sein Umgang mit dem Klavier lässt eine erfreuliche Vielfalt von Bedeutungen erahnen, die glücklicherweise nicht die nach Erregung heischende Unantastbarkeit in sich tragen, wie dies bei einigen Größen der Fall ist, die uns hunderte von Euros aus den Taschen ziehen, damit wir ihr vermeintlich erotisches Talent am Instrument bewundern können (Muss ich die Diven benennen? Ja, genau, ihn meine ich.). Auch ein pessimistischer Beobachter wie ich kann nur jubeln, wenn er Musik in den Ohren hat, die Bilder entstehen lässt, die gleichzeitig von den wahrhaft die Seele öffnenden Sessions verdrängt werden. Es gibt vielfältige Erinnerungen und Einflüsse– von Satie bis Scarlatti, von Monk bis Davis – und für alle hält Bergmann in den differenzierten Interpretationen, die er dem Zuhörer bietet, Raum bereit. Diese Reisen sind ebenso gespickt mit Kostbarkeiten, die aus dem Inneren kommen, wie mit wohlformulierten Erklärungen, in die sich plötzlich noch mehr Noten und unvorhergesehene Variationen der Dynamik mischen: Kaum materialisiert sich ein Problem, ist die Lösung auch schon gefunden. So schafft es ein gebildeter Musiker, aus dem intellektuellen Dunstkreis herauszutreten und als menschliches Medium zu erscheinen, durch das Klänge aus verschiedenen Epochen mitschwingen und sich ausbreiten.

 


© mudoks record | impressum | contact
Grafische und technische Realisierung SQEEN