HUT AB | Bergmann - Schindler

  tracks  
1 first thing 9:50
2 parlando 3:28
3 hob auf 6:39
4 wohin denn noch part I 8:23
5 gershwinern 6:05
6 wohin denn noch part II  6:40
7 letzter schritt, next step 10:23
8 im großen und ganzen geht's gut 4:33
9 good by 5:56
CD total   62:42

1 CD Hut ab | €16.95,-  incl. Versand | via PayPal
about  

HUT AB
Hubert Bergmann, piano | Udo Schindler, reeds

Liner notes by Dr. Stephan Richter

There's a whole new ball game going on. Players: Pianist Hubert Bergmann and the man on the saxophone Udo Schindler. No idea what kind of game they are playing. Anyway, they're throwing balls across a huge field of notes and keys. American Football? Well, no, the players seem too slim and subtle for that. Too smart when they're passing the ball. Hockey? Too esoteric. This is music in a democratic vein, its communication is a matter of transparency. Improvisations for each and every member of the audience. Basketball? Handball? Soccer? Actually, who cares? Each and every ball ends up in the goal, the basket or wherever it's supposed to go – in any case in the ears of the listener. Take your hat off and listen! Dr. Stephan Richter

 

PRODUCTION NOTICE
CD title: HUT AB
personnel: Hubert Bergmann, piano | Udo Schindler, reeds
upc-barcode: 4038085018302
label: mudoks records
catalogue-ID: 010-13108    
format: CD
condition: new
release date: 2010-04-25
country: germany
packaging: Digi pack – 2 pannel english
recorded by: Phil Nylund at mudoks studio Überlingen Germany, 2006-12-16
artwork | photo: haoutlayb | Chris Dreja, Alexander Bergmann, Susanne Wehr, Lutz Weinmann, Serena Scarbi, Werner W. Walter
pricing: terms for dealers are negotiable
distribution: mudoks reco
p+c mudoks records | Werkstatt für improvisierte und neue Musik
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REVIEWS | full reviews klick here  

HUT AB
Hubert Bergmann, piano | Udo Schindler, reeds

Rezension von Rigobert Dittmann

Der Multireedmann & Flötist Udo Schindler begegnet einem hier nach Schindler+Richter und Schindler / Holzbauer / Lillmeyer im Verbund mit einem alten Weggefährten aus den 90ern. Hubert Bergmann, Fernando Pessoa verehrender und Taichi- & Qi Gong-inspirierter Tausendsassa in Überlingen am Bodensee, saß nämlich schon in Schindler Interferenz.3 und beim Trio BGS am Piano.
Inzwischen Werkmeister in seiner eigenen Werkstatt für improvisierte und neue Musik und als solcher auch schon Duopartner der Gitarristin Mary Halvorson, erweist sich Bergmann als Schwerathlet der leichten Hand, der den ganzen Pianoklangkörper in die Waagschale wuchtet, wo Schindlers Flöte in umschwirrt wie eine aufgescheuchte Amsel. Aus der beidseitigen Erregung  sprudelt aber rasch quecksilbrige Konsonanz:

‚First thing‘ - gleiche Wellenlänge. Nach 7-8 Min. ist Einvernehmen hergestellt und Gegensätze fast schon kuschelig unter einen Hut gebracht. ‚Parlando‘ häufelt und mischt stakkatohaft ein Thirdstream-Full-House. Schindler quäkt inzwischen auf dem Sopranosax, eckig kaskadierend und bis zur Erschlaffung schattenboxend zu abgehacktem und auf und ab kurvendem oder klingelndem Pianoriffing. Wohin geht denn die Reise noch, wo doch schon alle Richtungen angesagt sind? Ins Träumerische, mit weit offenem inneren Auge?
Bergmann verlegt sein Glasperlenspiel in die Bar, zerlegt unnötigen Tiefsinn in staksige und quirlige Bewegung - Gershwin lässt grüßen und ein kantiger Konstruktivismus, in dem vor 70, 80 Jahren in Berlin oder St. Petersburg die ‚Negermusik‘ als eine spielerische ‚Barbarei‘ widerhallte.
Schindler züllt, fiept und spotzt, sein Partner zwirbelt die Tasten, als könnte er sie um den Finger wickeln und schwups, ein Groove, auch wenn das heisere Tenorsax schnell wieder ganz Anderes im Sinn hat.
Nie ganz aus dem Sinn gerät jene Form von Modernistik, die man aus dem Ärmel schüttelt, Anklänge an die 10er / 20er Jahre, Allegros barbaro, zuweilen verfeinert, aber schnell mit unvermindertem Gusto wieder gemeiselt und mit der Bassklarinette angeraut.
‚Goodbye‘ zieht zuletzt den Pork Pie Hat vor Mingus und zerzaust und zerhämmert mit seinem bluesigen Déjà-vu auch die allerletzte Gelegenheit zu Trübsinn und Langeweile - Hut ab.

Bad Alchemy | [ba 68 rbd] Rigo Dittmann


translation by GOOGLE

The multi-reed man and flutist Udo Schindler met a judge here to Schindler and Schindler + / Holzbauer / Lillmeyer in conjunction with an old companion from the 90s.Hubert Bergmann, Fernando Pessoa, worshiping and Taichi & Qi Gong-inspired jack-in Überlingen on Lake Constance, was sitting in Schindler already Interferenz.3 BGS and the trio on the piano.
 
Meanwhile, Foreman in his own workshop for improvised and new music and as such already duopartner the guitarist Mary Halvorson, proves to Bergmann as heavy athlete of the light hand that balanced the whole piano sound body into the equation, where Schindler's flute buzzing around like a startled blackbird. From both sides of the excitation but mercurial bubbles rapidly consonance:
 
, First Thing '- the same wavelength. After 7-8 min is agreement made and contradictions brought almost cuddly in a hat. , Parlando 'häufelt and a third mixed staccato stream-full house. Schindler squawks now on the Sopranosax, square and cascading to the relaxation of shadow boxing abgehacktem and up and down, or ringing, kurvendem Pianoriffing. Go where the journey goes, but where are all the directions already announced? The dreamy, with a wide open mind's eye?
 
Bergman moved his glass bead game in the bar, cut unnecessary profundity in staksige and lively movement - greet Gershwin leaves and edged constructivism, which echoed from 70, 80 years in Berlin and St. Petersburg, Negro music 'as a playful, barbarism'.
Schindler züllt, whimpers and spotzt, his partner twirls the keys as he could wrap it around your finger and presto, a groove, even though the hoarse tenor has quickly again quite different in mind.
 
Never quite gets out of mind that form of Modernistik that you shake out of his sleeve, reminiscent of the 10s / 20s, Allegro Barbaro, sometimes refined, but with undiminished gusto quickly chiseled and brushed again with the bass clarinet.
, Goodbye 'pulls the last Pork Pie Hat Mingus before and disheveled and with his bluesy zerhämmert déjà vu, the very last opportunity to gloom and boredom - hats off.


hut ab
mudoks / mudoks.com / rec: 06
Hubert Bergmann (p), Udo Schindler (ts, ss, fl, bcl)

Punktgenaue Ziellosigkeit; ein Suchen und Finden; ein Geben und Nehmen finden da bei ständigem Fließen und Tasten statt. Next stop Wuppertal? Oder Brooklyn? Wer weiß das schon.

Wenn man mit derart traumwandlerischer Sicherheit einen solch schwierigen Parcours meistert, dann müssen die Grundkomponenten stimmen, muss eine homogene Basis dem Improvisationsgeschehen Halt und Richtung geben. Mit schnörkelloser Geradlinigkeit werden die Punkte im Raum vermessen, wird ein Haus aus Tönen gebaut, ein Raumschiff aus Kanten, Ecken und kuscheligen Rundungen geschaffen, flugfähig und deshalb unbedingt dafür geschaffen, abzuheben in die Weiten des Alls.

Ja, die Hörkulinarik kommt auch nicht zu kurz; keine Kaputtspielhaltung gefährdet das Szenario, es wird mit frivoler Leichtigkeit dem genussvollen Miteinander gefrönt. So bekommen Herz und Hirn Nahrung geboten, werden mit einem Augenzwinkern die Fußfesseln der Konvention abgestreift, und man wird als mündiger Hörer mit einer Stunde freier Musik belohnt, die einen erfrischt und heiter zurücklässt. Hut ab! (mitter)

 


Pinpoint aimlessness, a searching and finding, a give and take can take place because there is continuous flow and keys. Next stop in Wuppertal? Or Brooklyn? Who knows. If they can overcome with such instinctive certainty such a difficult course, then the basic components agree, must give the improvisation a homogeneous base maintenance action and direction. With no-nonsense directness are the measured points in space, a house is built of sounds, created a spaceship made โ€‹โ€‹of edges, corners and curves cozy, capable of flight and therefore necessarily created to stand out in the vastness of the universe. Yes, the Hörkulinarik is not too short, no Broken game entertainment threatens the scenario, it will be indulged with frivolous ease the pleasurable interaction. So get heart and brain food offered, with a wink, the shackles of convention stripped off, and you will be rewarded as mature listeners with an hour of free music, a refreshing and bright leaves. Hats off! (midnight)
 


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